Подршка родитељима

Поштовани родитељи!

Последњих дана суочавамо се са посебном врстом стреса. Живимо у изолацији, са много неизвесности, страха и забринутости за своје ближње. Овакве емоције су сасвим природне и очекиване, али ако прерасту у панику и предвиђање катастрофалних последица, могу бити веома штетне, како за нас саме, тако и за околину, нарочито децу. Наиме, чињеница је да се родитељске емоције рефлектују на дете, те је врло важно ефикасно управљати њима. Деца успешно детектују како се осећамо, чак и ако то не показујемо отворено. Она одлично читају и наше невербалне знаке, нашу фацијалну експресију. Она уче од нас, посматрајући нас. А често се тај процес не завршава само преносом расположења, већ дете наше реакције почиње и да тумачи на свој начин, руковођено сопственим искуством и у складу са својим узрастом. Зато је врло важно какве емоције гајимо и како их испољавамо.

Тачно је да не можемо да контролишемо ситуацију , али можемо да контролишемо, управљамо и бирамо сопствене реакције на ситуацију. И управо у томе лежи наша моћ. Зато:

  1. Освестите своје емоције и размислите о томе како их исказујете, на који начин их испољавате, како се одређена емоција препознаје на вашем лицу и, регулишите њихову експресију пред децом
  2. Да бисте што мање доживљавали непријатне емоције у овим тренуцима, избегавајте превише анксиозне садржаје, пажљиво филтрирајте информације које уносите у своју свест, вршите селекцију. Нису све информације тачне, нити су све информације битне за вас и преживљавање
  3. Уколико постанете повремено свесни тешких мисли, покушајте да се дистанцирате од њих и да их лагано одпратите из свести
  4. Уколико осетите анксиозност, усмерите пажњу на своје дисање. Дишите дубоко пар минута
  5. Избегавајте честу причу о епидемији са укућанима. То не умањује проблем, само га увећава и ствара панику. Скрените пажњу са таквих садржаја на свакодневне послове, осетите се корисно. Реализујте све оне  активности у  свом дому које сте одавно планирали и прижељкивали, али због недостатка времена сте стално одлагали

А оно што сам посебно хтела да нагласим, јесте КВАЛИТЕТНО ИНВЕСТИРАЊЕ ОВОГ ВИШКА ВРЕМЕНА У ДЕЦУ. Често се жалимо како смо презаузети и да због превише обавеза и посла немамо довољно времена за њих, што и јесте истина. Чак и када нам остане мало слободног времена, превише смо уморни и исцрпљени да им се дубље посветимо. Целокупан наш однос са њима често се  своди само на контролу домаћих задатака и дневних обавеза.

А шта значи квалитетно проведено време са дететом? То свакако не значи бити само физички присутан. Квалитетно проведено време са децом значи слушати их пажљиво, разумети их, радити са њима, учити са њима кроз игру. Па зато:

  1. Заједно осмислите дневни распоред активности. С обзиром да је свакодневица  измењена, неопходно је другачије организовати време, неопходне су нове навике и  нова рутина, како би дан био испуњен позитивним и конструктивним садржајима и како би дете имало осећај предвидивости и сигурности.
  2. Укључите децу у заједничке активности. Укажите им поверење тако што ћете заједно поспремити просторије, брисати прашину, спремати оброке… Овакве активности подстичу развој самопоуздања и развијају позитивну слику о себи
  3. Пробудите дете у себи , прихватите изазове дечје игре. Нека дете бира игру и нека вас оно води кроз њу. Овакав приступ је основ за почетак добре комуникације и за међусобно разумевање.Осим тога, кроз игру деца уче, а на основу онога шта изаберу, сазнаћете и њихова интересовања
  4. Прочитајте неку књигу заједно, опет, према избору детета.
  5. Нека вам деца увек препричају оно што су чула путем онлајн наставе, без притисака, спонтано, у складу са својим могућностима и узрастом.
  6. И, оно што је најважније,  није толико ни сам  рад са децом , није ни игра са децом, ако се истински не повежемо са њима. Ако не ослушкујемо своје дете, ако не препознамо ко је и не прихватимо га таквим какво јесте. Нису сва деца иста. Свако дете има своја интересовања, своје потребе, своје жеље, своје потенцијале, своје таленте. Свако дете је независна личност, са својом урођеном мудрошћу и јединственим животним путем. А ми често, пројектујући властите жеље и очекивања на дете , гушимо његову индивидуалност и не видимо ко је оно  заправо и које су његове стварне, личне потребе. То ће у једном тренутку , сасвим сигурно, створити незадовољство, непослушност, бунт, губљење жеље за напредком, или макар осећај промашености. А сигурна сам да свако од вас, пре свега, жели здраво и срећно дете.Зато искористите  ово време да добро упознате своју децу, тако што ћете се повезати са њима и ослушкивати их. Кроз игру, разговор, питања, пратите шта им се свиђа, шта их интересује, шта воле да раде и прихватите их са свим њиховим врлинама и „ манама“.  Та интересовања можете и да продубите, пребацујући их из њиховог,  у неки други домен, усмеравајући пажњу на нешто слично, али у неком другом домену. Тако ће дете бити задовољно јер може да искаже своје урођене потребе, афинитете и интересовања, да искаже себе , своју личност, а у исто време, моћиће да их продубљује и  даље усавршава уз вашу помоћ.Драги родитељи, чувајте своју децу и себе за њих!

    Јелена психолог

 

 

Прочитајте још

Упис у први разред!

ПОШТОВАНИ РОДИТЕЉИ БУДУЋИХ ПРВАКА   Подсећамо вас да се ове године, у 1. разред уписују сва деца рођена од 1.3.2013. године до 1.3.2014. године. Због тренутне ситауције ванредног стања у нашој земљи, упис деце у 1. разред, који иначе почиње 1. априла – одлаже се до даљег. Одлажу се и […]