Оствари своје снове

Драги наши осмаци!

Знам да ових дана изолација  није ваша једина мука и да су ваше мисли усмерене и ка упису средње школе…  Полако се ближи тренутак када ћете напустити  основну школу и кренути даље, у остварење својих снова… А можда је и добро  у овој хаотичној ситуацији запослити мозак таквим  мислима. Мислима које представљају  наше планове за будућност.  Jeр, то је нешто што греје срце и даје снагу да се издржи.

Верујем да је већина вас већ донела одлуку о томе коју ће средњу школу уписати. Међутим, треба бити обазрив и одабрати оно што заиста волимо и оно што нам најбоље иде од руке, јер ћемо се тиме бавити целог живота. Погрешан избор занимања доводи до незадовољства и  демотивише, што се преноси и на остале сфере живота.  А на  узрасту од 14-15 година нисмо довољно зрели да самостално донесемо тако важну и на неки начин судбоносну одлуку, јер је поред информисаности о одређеној школи, жеље и интересовања, неопходан и увид у сопствене могућности. Осим тога, понекад  може да нас заведе и  привлачност самог циља, жеља да се буде уз друштво које волимо и са којим смо блиски, неостварена жеља родитеља…

Не слушајте друге. То нису ваши снови. И не уписујте одређену школу због другара, плашећи се неизвесности и  непознатог. Упознаћете тамо нове другове, који су у истој позицији као ви, који траже ново друштво, баш исто као и ви.

Слушајте себе. Бирајте свој професионални пут према личним афинитетима, према ономе што желите и волите да радите. Сигурно сте размишљали о томе који вам је омиљени предмет,  која наставна област  вам причињава задовољство  у учењу, да ли су ваша интересовања усмерена на физичке или менталне активности, да ли имате већи интерес за људе или објекте и машине…Али, размислите и о својим способностима, свом карактеру, темпераменту и запитајте се да ли имате адекватан потенцијал  за одређено занимање.   Ускладите своје потенцијале, жеље и интересовања са захтевима одређеног посла…

Наиме, нисмо сви подједнако надарени за све. Свако од нас има сопствене могућности, сопствене таленте. Зато данас није прихваћено схватање о постојању само једне, опште интелигенције. Такво размишљање било би превише ограничавајуће. Према психологу Гарднеру, постоји 9 врста интелигенције и сваку од њих поседујемо у већој или мањој мери. Неко је више вербално паметан, неко више музички, неко  логички, неко телесно итд.  У следећим редовима прочитајте о свакој врсти по нешто, пронађите себе. То вам може бити мала помоћ при избору занимања.

  1. ВИЗУЕЛНО-ПРОСТОРНА ИНТЕЛИГЕНЦИЈА

Појединци код којих је она изражена, истичу се у проучавању мапа, графикона, видео снимака, фотографија. Они воле да читају, пишу,цртају, склапају пузле. Уживају у посматрању света око себе, добро се сналазе у простору,  имају развијену машту. Занимања која њима одговарају јесу занимања архитекте, уметника, дизајнера, вајара, фотографа, инжењера, козметичара, шминкера, кореографа, проналазача…

 

  1. ВЕРБАЛНО-ЛИНГВИСТИЧКА ИНТЕЛИГЕНЦИЈА

Особе код којих је она изражена, добри су у коришћењу и артикулацији речи, писању, усменом изражавању, имају добру меморију. Воле да пишу приче, читају, воде дебате, користе хумор, да детаљно објашњавају. Одговрајућа занимања за њих су новинар, писац, песник, адвокат, учитељ, професор, лингвиста, уредник, ПР менаџер,  преводилац, радник у медијима…

 

  1. ЛОГИЧКО-МАТЕМАТИЧКА ИНТЕЛИГЕНЦИЈА

Особе које имају изражену ову врсту интелигенције, уживају у решавњу ребуса, загонетки, мозгалица. Бриљирају у свему што има везе са бројевима, апстрактним идејама, обрасцима и шемама.  Уместо речима, они размишљају бројевима. Међу њима су математичари,инжењери,програмери,аналитичари,економисти,научници, рачуновође, лекари, трговци, банкари…

 

  1. ТЕЛЕСНО-КИНЕСТЕТИЧКА ИНТЕЛИГЕНЦИЈА

Ова врста је изражена код особа које се складно крећу, осећају се угодно у свом телу и користе га како би се изразили на различите начине. Најчешће је поседују плесачи, глумци,спортисти, војници, ватрогасци, занатлије, баштовани, кувари  и сви остали  који воле да раде рукама и баве се активностима као што су конструисање и поправљање. Имају одличну физичку координацију и склони су памћењу приликом самог, конкретног  рада.

 

  1. МУЗИЧКА ИНТЕЛИГЕНЦИЈА

Ове особе уживају у певању и свирању , лако памте песме и мелодије, имају изражен ниво схватања музичких структура и ритмова. У овој групи налазе се певачи, музичари, композитори, наставници музичког, инжењери звука, забављачи…

 

  1. ИНТЕРПЕРСОНАЛНА ИНТЕЛИГЕНЦИЈА

Ове особе  добро разумеју друге и интеракције са њима, добро разумеју туђе емоције, мотиве, жеље и намере, емпатични су . Имају одличне комуникативне али и невербалне вештине,   успешни су у решавњу  конфликата.Појединци код којих је наглашена ова врста интелекта обично су психолози, саветници, политичари, дипломате, медијатори, едукатори, наставници, лекари, филозофи…

 

  1. ИНТРАПЕРСОНАЛНА ИНТЕЛИГЕНЦИЈА

Ове особе су углавном свесне себе, често се баве интроспекцијом и мењањем сопствених мисли и убеђења, труде се да разумеју однос појединца  са спољашњим светом.  Знају бити повучени и у самоћи, када анализирају себе, околину, теорије, идеје. То су пре свега теоретичари, научници, филозофи…

 

  1. НАТУРАЛИСТИЧКА ИНТЕЛИГЕНЦИЈА

Ове особе су више у контакту са природом од осталих и заинтересовани су за            очување и истраживање околине. Веома су свесни суптилних промена у свом окружењу. Воле рад у природи, воле да је посматрају, анализирају биљке. животиње, минерале. То су најчешће  биолози,  баштовани, фармери, кувари, пољопривредници…

 

  1. ЕГЗИСТЕНЦИЈАЛНА ИНТЕЛИГЕНЦИЈА

Ову врсту интелигенције поседују особе које воле да размишљају о филозофским питањима, о смислу живота и свему што чини живот. То су често људи из филозофских и верских кругова.

У суштини, нема ту много мудрости.  Веома често, ми волимо да радимо оно што нам најбоље иде од руке, оно, у чему смо успешни. И обрнуто. Када радимо оно што волимо, не постоји никаква препрека да у томе постигнемо успех.

Конфучије је рекао: „ Изабери посао који волиш и нећеш радити ни дана у животу“. У ствари, радићемо и више него што смо мислили, али ће нам посао бити лак јер ћемо га радити са љубављу и ентузијазмом.

Јелена психолог

Прочитајте још

Наша Невена Перић на конференцији о дигиталном образовању

Прошлог викенда, 10. и 11. априла 2020. године, одржана је конференција о дигиталном образовању. Због пандемије, одржана је путем интернета, лајв стримингом. Конференција је обухватала предшколско, основно и средње образовање у нашој земљи. Предавачи/учесници су биле наше колеге, еминентни стручњаци у својим областима рада, како из нашег региона, тако и […]