Школа без насиља
Пре уласка у пројекат Школа без насиља, нaшa шкoлa je пoкрeнула низ aктивнoсти у циљу прeвeнциje нaсиљa. Још 2009. године је формиран је Тим зa зaштиту учeникa oд нaсиљa, који је на основу анализе стања безбедности у школи израдио Прoгрaм зa зaштиту учeникa oд насиља.
Oвa oблaст oбухвaћeнa je и прoцeсoм сaмoврeднoвaњa шкoлe. Сaмoврeднoвaњe пojeдиних кључних oблaсти (кao штo су Пoдршкa учeницимa, Нaстaвa и учeњe, Eтoс и Пoстигнућa учeникa) свojим пoкaзaтeљимa су нa индирeктaн нaчин oдсликaли aтмoсфeру у кojoj сe oдвиja живoт шкoлe, па смо на основу истражених чињеница креирали Програм заштите ученика.
Програмом заштите ученика од насиља:
- дефинисане су улоге и одговорности свих актера у оквиру унутрашње заштитне мреже (директора, педагога, психолога, одељењских старешина, дежурних наставника, Тима за заштиту, ученика, Вршњачког тима)
- дефинисане су процедуре и поступци у превентивном и интервентном деловању
Превентивне активности су:
- упознавање ученика са кућним редом Школе
- упознавање ученика са правима и одговорностима ученика (члан 95. и 96.) Закона о основама система образовања и васпитања
- израда правила понашања одељења у оквиру сваког одељења
- израда и постављање натписа који промовишу толеранцију, пријатељство и конструктивну сарадњу
- вођење Свеске евиденције о понашању ученика у одељењу од стране одељењског старешине или председника одељења
- праћење континуитета у вођењу Свеске евиденције о понашању ученика у одељењу од стране Тима за заштиту ученика
- реализација часова одељењског старешине на тему Дисциплина ученика и мере за њено побољшање
- информисање родитељ/старатеља о понашању конкретног ученика/групе ученика о изреченим и донетим мерама одељења – писани траг
- добро организовано и доследно дежурство
- адекватно осветљење у згради и дворишту школе
- ограђено и безбедно двориште
- стално обилажење установе од стране особе из обезбеђења и школског полицајца
- техничко обезбеђење: видео-надзор
Интервентне активности су:
1) сазнање о насиљу: знаци који указују да ученик трпи насиље могу се испољити на
физичко/физиолошком плану и на емоционалном плану:
- на физичком/физиолошком плану: трагови повреда, модрице, ожиљци, опекотине, посекотине, поцепана одећа, запуштен и неуредан изглед, поцепане ствари проблеми са исхраном, болови у стомаку, главобоље, повраћање, проблеми са сном…
- на емоционалном плану: плачљивост, повученост, раздражљивост, претерани страх, агресивност и аутодеструктивност, ћутљивост, неуобичајена причљивост, конзумирање алкохола/наркотика, страх од самоће, страх од дружења, ноћно мокрење, лагање, грицкање ноктију, поремећај у говору, сексуално понашање непримерено узрасту…
2) прекидање или заустављање насиља: обавеза свих који имају било какво сазнање или сумњу да се насиље дешава. Начин на који ће се насиље прекинути и зауставити зависи од конкретне ситуације:
а) интервенција у случајевима физичког насиља:
- прекинути насиље хитном и истовременом интервенцијом;
- збринути ученика/ученике
- обавестити родитеља/старатеља
- неодложно активирати спољашњу заштитну мрежу: МУП, Центар за социјални рад, здравствену установу
б) интервенција у случајевима насиља у породици:
- одељењски старешина извештава Тим за заштиту ученика (било ког члана Тима);
- консултације у оквиру Тима са психологом Школе;
- Тим за заштиту ученика предузима мере и консултује са Центром за социјални рад;
- праћење ефикасности предузетих мера од стране Тима за заштиту.
в) интервенција у случајевима емоционалног или социјалног насиља:
- Извештавање Тима од стране одељењског старешине или Вршњачког тима;
- консултације у оквиру унутрашње заштитне мреже;
- доношење предлога мера и дефинисање начина праћења ефеката предузетих мера;
- праћење ефеката предузетих мера од стране Тима за заштиту ученика, Вршњачког тима и одељењског старешине.
Што се тиче функционисања Тима за заштиту ученика од насиља:
- Ученици се кроз родитељске састанке,часове ОЗ,ваннаставне активности редовно информишу о раду Тима и његовим активностима.
- Тим учествује у процени ризика и доношењу одлука о поступцима и процедурама сумње или дешавања насиља
- Тим учествује у планирању стручног усавршавања наставника и ученика
У оквиру спољашње заштитне мреже школа сарађује са здравственим, социјалним службама, полицијом, Школском управом, службама локалне заједнице. Сарадња се одвија током године и огледа се у извођењу различитих активности: одржавање трибина, предавања. Локална заједница пружа пуну сарадњу школи и помаже у реализацији пројеката.
Постоји добра сарадња са локалним медијима и новинарском кућом Народне новине за презентовање школског подлистка Ђачко ћоше путем којег ученици промовишу поред осталог и садржаје о безбедности ученика.
Представници Ученичког парламента учествују у планирању и реализацији превентивних активности путем: укључивања у акције и пројекте локалне заједнице, у акције солидарности, изложбе дечијег стваралаштва.
Вршњачки тим за превенцију насиља
Вршњачки тим за превенцију насиља чине сви председници одељења од V – VIII разреда. Координатор Вршњачког тима је председник Ученичког парламента, чиме се усаглашава рад између Ученичког парламента и Вршњачког тима и обезбеђује одличан проток информација.
Улога и одговорност Вршњачког тима за превенцију насиља
- уочавање случајева насилног и непожељног понашања;
- евидентирање случајева у Свесци евиденције о понашања ученика, извештавање одељењског старешине или особе од поверења;
- давање предлога мера за решавање проблема;
- учествовање у раду Тима за заштиту ученика од насиља, злостављања и занемаривања;
- за теже случајеве насилног понашања консултација са координатором Тима за заштиту ученика или са особом од поверења;
- информисање осталих ученика (свог одељења) о предузетим мерама Тима за заштиту